אנשי דת מרבים שלום בעולם ותפקידינו כיהודים זה להפיץ אור בעולם ולהשכין שלום. כולנו נבראנו בצלם אלוקים

במסגרת הדוח של פורום "תג מאיר" שפורסם במסגרת השדולה, נבדקו ציטוטים גזעניים ומסיתים של אנשי דת יהודיים ומוסלמים, ונמצא כי אנשי דת מוסלמים נידונו בצדק לעונשי מאסר בפועל (בין 8-11 חודשים) בגין דבריהם המסיתים לאלימות וגזענות, בעוד שרבנים יהודים שהסיתו גם הם באופן דומה לא הועמדו למשפט

דוח מיוחד של פורום "תג מאיר" לרגל כינוס "השדולה למאבק נגד פעולות תג-מחיר" בכנסת, השווה בין דברי הסתה דומים של אנשי דת יהודים ומוסלמים ואת תגובת מערכות האכיפה בישראל להסתה. מצד אחד נבחנו דבריהם של רבני הימין הקיצוני בישראל, דברים שללא צל של ספק עומדים בגדר הסתה לאלימות ולגזענות. מולם נסקרו דברים דומים שנאמרו על ידי שייח'ים ואימאמים כנגד יהודים. הדברים של המסיתים, יהודים ומוסלמים, קשים ומעודדים פגיעה בחפים מפשע. למרות זאת מערכות האכיפה של מדינת ישראל נהגו בחוסר שוויון. המסיתים המוסלמים נעצרו, נחקרו, הועמדו לדין ונגזרו עליהם עונשי מאסר. מאידך, הרבנים המסיתים, להוציא אחד שכתב האישום נגאבתסאם מחמידדו בוטל, אף לא אחד מהם הועמד לדין, זאת למרות פניות חוזרות ונשנות של המרכז הרפורמי ופורום תג מאיר ליועץ המשפטי לממשלה.

כך לדוגמא, השייח' חאלד אל-מוגרבי שנשא דברי הסתה קשים נגד יהודים בשיעורים אותם הוא העביר במסגד אל-אקצה בהם אמר בין השאר: "אנו נלך אחרי היהודים בכל מקום. הם לא יימלטו מאתנו. הם לא יוכלו להימלט מאתנו. בני ישראל יחוסלו כולם". אל מוגרבי הורשע ונשפט ל-11 חודשי מאסר.

ראש מוסדות עוד יוסף חי הרב יצחק גינזבורג פרסם סדרת ספרים ונשא סדרת דרשות המעודדות נקמה בידי אדם ולא רק בידי האל. בין השאר אמר לתלמידיו כי "לפי פירוש האלשיך מרומז כי יש נקמה בידי ה' ויש נקמה בידי ישראל" וכי "הנוקם העיקרי באויבי ישראל הוא המשיח", וממשיך כי "יש מי שמסביר שמנחל בדרך ישתה הינו נחל הדם של ההרוגים ושהמשיח כל כך שמח בנקמת הדם עד שהנאתו היא כאילו הוא שותה מנחל זה". גינזבורג אף קבע כי "מיליארד מוסלמים הינם כאין" (אין שום משמעות לחיים של מיליארד מוסלמים – פרוש מילולי). הכתובת על קיר משפחת דוואבשה בכפר דומא ששני הורי המשפחה ותינוק נשרפו בה למוות באירוע טרור יהודי הייתה: "יחי המלך המשיח. נקמה". הרב גינזבורג מעולם לא נחקר על דבריו החוזרים ונשנים המעודדים נקמה ופגיעה בחפים מפשע.

השייח עומר אבו סארא הועמד לדין על דבריו: "ואני אומר את זה ליהודים במפורש הגיע הזמן לשחוט אתכם, הגיע הזמן להילחם בכם, הגיע הזמן להרוג אתכם, ואנחנו בעזרת ה' נוכל להם אנחנו והמוסלמים וצודקים ונאמנים, וחיילי מדינת הח'ליפות האסלאמית שתגיע לארץ זו לשחרר אותה מהטינוף שלכם והיום הזה קרוב". פסק דינו היה 8 חודשי מאסר בפועל.

מחברי הספר תורת המלך הרבנים יוסף אליצור ויצחק שפירא קבעו בספרם כי יש להרוג תינוקות שאינם יהודים מכיוון "שהם ממילא חשודים להיות רשעים כשיגדלו". היועץ המשפטי לממשלה קבע שלא להעמידם לדין מכיוון שמדובר "בבירור הלכתי" ובג"ץ החליט שלא להתערב בשיקול דעתו של היועמ"ש בעניין זה.

דוגמה נוספת היא פסק הדין של השייח ראאד סלאח שאמר: "הרגעים הכי יפים שלנו הם כשנפגוש את אלוהים כשהידים באל-אקצה". הוא נדון לשמונה חודשי מאסר. הרב דב ליאור, שכיהן כרב הראשי של קריית ארבע כתב כי "ברוך גולדשטיין – קדוש שנהרג בידי גויים על היותו יהודי ובשל כך הוא מצטרף לקורבנות השואה", על דברים אלה הוא מעולם לא הועמד לדין.

בפתח הדיון אמר יו"ר השדולה, ח"כ איציק שמולי, כי "הגיע הזמן לדבר לא רק על העשבים השוטים אלא גם על מי שמשקה ומטפח אותם – אנשי דת יהודיים ומוסלמים שמנצלים את סמכותם כדי להפיץ וללבות את השנאה ולעודד פעולות אלימות וקיצונית בשם איזושהי אמונה. בשנים האחרונות גורמי הבטחון אינם מצליחים במידה מספקת לבלום את התופעה שמהווה איום על הרוב השפוי שמבקש לחיות יחד בשלום ובכבוד הדדי. האכיפה חייבת להיות אגרסיבית, נמרצת ומוקדמת יותר ולכלול גם את הגורמים המסיתים ולא רק את הגורמים המבצעים, והטענות אודות אכיפה סלקטיבית של המשטרה הן מספיק חמורות בכדי שהגורמים הרלוונטיים יעשו את בדק הבית הנדרש. אני מצדיע לפורום תג מאיר שדווקא בימים קשים של קיטוב והסתה מוכיחים יום יום כי הרוב השפוי מעוניין בדרך אחרת – של שלום, של סובלנות וכיבוד הדדי".

יו"ר השדולה, ח"כ מירב בן ארי, אמרה כי "בתקופה האחרונה לצערנו אנו עדים לדרשות מסיתות של אנשי דת אשר גוררות אחריהן גל של אירועים אלימים. אימאמים ורבנים מנצלים את מעמדם, מסיתים ולעיתים אף מצליחים בהנעה לפעולה של גורמים קיצוניים בחברה הישראלית. גם אם הם בעצמם לא היו האצבע על ההדק, אין ספק שהם הכווינו את הפעילות וגם עליהם מוטלת אחריות רבה. הדין הישראלי צריך להיות שיוויוני באכיפה ובענישה כיוון שכולם שווים בעיני החוק. אנשי דת נחשבים לאנשי רוח ולמובילי דעה בכל חברה תרבותית, אני מצפה מאנשי דת להיות נושאי הדגל בכל הקשור למתינות וקבלת האחר. קיום השדולה היום הוא בסימן מתינות דתית ולכן בחרנו לקבץ יחדיו מנהיגי דת מתונים מקצוות שונים של החברה הישראלית ולהראות את הצד האחר, של סובלנות וקבלת השונה. מדינת ישראל מפולגת ומחולקת גם ככה לשבטים רבים המטרה שלנו הוא למצוא את המאחד בין השבטים ולא את המבדיל ולכן לאנשי דת יש תפקיד חשוב מאוד ומשמעותי בנושא."

יו"ר תג מאיר ד"ר גדי גבריהו הוסיף כי "שב"כ והמשטרה עוצרים את הנערים המוסתים, בעוד שהמנהיגים האידיאולוגיים כותבים ספרים ומאמרים נוספים שאותם קוראים נערים וחסידים שוטים וחוזר חלילה. יש לעצור הסתה והתרת-דם של מנהיגים דתיים קיצונים בני כל הדתות ללא מורא ובמקביל יש לעודד הידברות ותאום בין דתי ברוח מורשת האמת והשלום של שלוש הדתות."

הרבנית עדינה בר שלום, שהגיעה לקחת חלק בכינוס השדולה אמרה כי "אנשי דת מרבים שלום בעולם ותפקידינו כיהודים זה להפיץ אור בעולם ולהשכין שלום. כולנו נבראנו בצלם אלוקים. התורה ציוותה עלינו שלא לקחת ממון שלא לנו – הצטווינו לא לעשוק ולא לצער את האחר. גזל הגוי חמור יותר מגזל ישראל, מעשה העובר על "לא תעשה" בעשרת הדיברות וכך גם עוסק שולחן ארוך – כי הנזק הנגרם מהשחטה עלול להוביל לשפיכות דמים – תג מחיר גורמים להקצנה ולחילול השם. נתיבות התורה שלנו הן נתיבות שלום. לזה עלינו לחנך את ילדינו, לזה נוביל אותם לכבוד האדם ורכושו ויבוא עלינו השלום."

מיכל פרומן שנפצעה בפיגוע דקירה בתקוע בינואר האחרון אמרה כי "אנחנו בחנוכה וחנוכה זה חג של אור קטן בתוך של חושך. הסיפור של חנוכה לא ניצח באופן מוחלט אבל אני כאן כדי לחזק את האור. אנחנו לא יודעים אם המציאות אכן תשתנה לשלום כמו שהיינו רוצים, למרות האנשים הטובים שכאן, אבל אנחנו חייבים להמשיך ולנסות. בשבילי להאמין זה לרצות טוב, לרצות להיות קרובה ודומה לקדוש ברוך הוא, לרצות להיטיב. גם כשבא מחבל להרוג אותי, בעיקר עניין אותי מה הקב"ה בא ללמד אותי בתוך הסיפור הזה. זה היה כ"כ ברור, גם בשבוע שקדם לאירוע, הכל הוביל לשם בחיים האישיים שלי."

"בעיניים של המחבל ראיתי גם שנאה וגם בלבול, גם אדם שבחר לעשות מעשה אכזרי, מאוד, ובחר להרוג, וגם ראיתי מצוקה גדולה וחיפוש אחרי ערך, שני הדברים היו שם", סיפרה פרומן. "בוודאי שטוב שהוא בכלא עכשיו, אני מתפללת שיחזור בתשובה על מעשיו – רצון בשלום זה להדגיש את הדברים הטובים, ולא את הנגד. האמירות הטובות של האנשים הטובים, זה כדי להגדיל את האור. אני מחפשת ברוצח איפה יכולתי לשנות בו משהו, גם כשאני מסתכלת על נערי הגבעות, שרובם נערים במצוקה, בטח אותו נער שרצח בדומא, אני לא רוצה ליצור לעצמי עוד אויב, אלא לחפש איך לעזור להם", סיכמה..

ח"כ שמולי סיכם את הדיון ואמר כי חלק בלתי נפרד מהיכולת להתמודד עם התופעה צריכות להיות פעולות אכיפה אגרסיביות יותר מול המבצעים והמשפיעים עליהם ובצורה לא סלקטיבית. הרעיון שעלה בדיון להקים רשת של פעילים ותנועות שתחת אותה מטריה תחבר ותדביק את האזרחים סביב רעיונות של פלורליזם וכבוד הדדי. יש דגש גם על דברים שצריכים להתרחש בתוך מערכת החינוך. אנחנו ניקח את ההצעות הללו ונתרגם אותם למעשה, כמו גם נשתמש בכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותנו." ח"כ בן ארי סיכמה ואמרה שדווקא בחנוכה זה המקום לציין שאנחנו אלה שנדליק פה את האור ואנחנו יכולים לוודא שהאור בכל הדתות ימשיכו להאיר את החברה הישראלית."